PRESENTACIÓ DEL PROJECTE
Nivell educatiu de l’alumnat: Cicle mitjà (3er)
Àrea curricular: Coneixement del medi natural, social i cultural
Hem realitzat un projecte
per l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural.
Aquest projecte inclou la creació d’un JCLIC amb diverses
activitats relacionades amb els éssers vius i el medi natural,
l’objectiu del qual és aprendre les diferents característiques
dels éssers vius i del seu hàbitat, així com l’alimentació o la
reproducció, d’una manera divertida, didàctica i en equip. També
compta amb un blog on apareixen tots els continguts i conceptes
necessaris per a la realització de les activitats i per l’adquisició
de coneixements de l’àrea de medi, el qual té com a objectiu
aportar informació als alumnes i també ser utilitzat com a suport
per l’explicació que realitzarà el mestre prèviament abans de
començar l’activitat.
Aquest projecte serà
realitzat a l’aula d’informàtica, on els alumnes ja disposen
d’accés a Internet degut el projecte 1x1 (ordinador per alumne);
cada mestre disposa de 24 alumnes, que es dividiran en 8 grups de 3
persones cada un. Com a tot arreu, hi hauran alumnes que tinguin un
coneixement més avançat del tema, així doncs, intentarem que a
cada grup hi hagi un d’aquests alumnes per a que així pugui
ajudar a aquells que necessiten més suport i, tot treballant en grup
i intercanviant opinions, poder assolir l’objectiu comú.
Context educatiu
L’escola en la que estem treballant i posem en
practica aquest recurs educatiu didàctic es el Joan Maragall, escola que es
troba al municipi d’Esplugues del
Llobregat a la comarca del Baix Llobregat. En aquesta escola estem fent front a un col·lectiu de classe mitjà i on
també predomina molt l’emigració. L’escola està formada per 420 alumnes, on
compta amb un equip de professionals de 25 mestres, dos psicòlegs, un mestre
d’educació especial, dos mestres de música,un d’educació física i altre de
psicomotricitat per el cicle d’educació infantil, a més de l’equip directiu
(director, subdirector, cap d’estudis, secretaria i conserge). La nostra aula
esta formada per 27 alumnes dels quals 15 son nenes i 12 nens ; el 20% de
l’alumnat de l’aula són immigrants, on principalment el seu país d’origen és el
Marroc, també cal destacar que tenim un nen amb deficiència motora.
És una
escola pública que ens permet mantenir un tracte personalitzat amb l’alumnat i
les seves famílies. Segueix el model d’escola inclusiva, integradora i
sostenible, utilitzant el català com a llengua vehicular com també les noves tecnologies com a complement
d’aquest procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquesta institució té com a
projecte l’escola Verda, treballem perquè l’educació ambiental formi part de la
vida quotidiana dels infants.; perquè adquireixin hàbits i compromisos per ser respectuosos amb el
medi ambient.
Context digital
Aquets
projecte es basa en el coneixement del medi natural centrant-se en els animals
i els ecosistemes que corresponen a aquests. Em realitzar aquesta eina
interactiva per donar suport als alumnes sobre aquesta matèria d’una manera
dinàmica i entretinguda mitjançant exercicis pràctics sobre els tipus
d’animals, les seves reproduccions i els ecosistemes. A través d’aquest projecte digital el nen
podrà fomentar o profunditzar el seu aprenentatge en aquest àmbit educatiu. Aquest
recurs digital té en compte el currículum escolar, ja que partim d’uns
objectius i continguts preestablerts en aquest, segon la seva etapa educativa.
En el procés d’ensenyament en aquesta
escola és habitual la utilització de les TIC per complir els objectius de
l’educació substituint la metodologia tradicional basada només els llibres de
text per integrar al nen en la nova societat tecnològica.
Metodologia
Utilitzem
una metodologia oberta i flexible que garanteix la fidelitat als principis
pedagògics fonamentals i a la seva constant actualització. Aquesta metodologia
és: adaptada a l’entorn i la vida real dels alumnes, motivadora provocant a
l’alumne entusiasme per la realització de l’activitat, observacional cultiva
l’observació com un mitjà prioritari d’informació i innovadora impulsi la creació de noves estratègies i
formes d’ensenyament
Amb
aquesta metodologia emprada potenciem
la memòria comprensiva, que fa referència a tot allò que
ja s’habia après, i una base a partir de la qual s’inicien nous aprenentatges,
sense oblidar la memòria mecànica per fer activitats específiques.
- El paper del mestre es el de facilitador de l’aprenentatge, col•laborador, entenedor, tutor, guia i participant del procés d’aprenentatge. Permet que l’alumne sigui més responsable del seu propi aprenentatge i se li ofereix diverses opcions. Presenta un enfocament personalitzat, és a dir, l’acostament als diferents ritmes de maduració i estils d’aprenentatge de cadascun dels alumnes ens permet de connectar amb els seus interessos i confirmar que van seguint el procés sense dificultat.
- Els alumnes haurien de desenvolupar habilitats per l’autoaprenentatge té un sentit crític, saber resoldre els problemes que li poden sorgir en la realització de les activitats, desenvolupar habilitats interpersonals com ara expressar-se i comunicar-se, tenen que planificar i gestionar el temps per poder finalitzar totes les activitats demandades pel mestre, tenir la capacitat d’aplicar els coneixements previs sobre els continguts, gestionar la nova informació de la matèria de forma coherent i capacitat de adaptar-se a les noves situacions tecnològiques que actualment es troben en l’escola.
_______________________________________________________________
ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE
a. Descripció de l'activitat
1. Blog
Es tracta d’un recurs
amb continguts inicials on s’exposen les idees prèvies del tema
alhora que introdueix els nous continguts sobre la matèria.
En aquest recurs es
tracten de manera prèvia els diferents continguts que es tractaran
en les activitats del JCLIC sobre l’àmbit animal i tot allò que
comporta. Arran de l’aprenentatge i l’assimilació d’aquests
continguts exposats en el blog, els alumnes hauran de realitzar les
activitats del JCLIC que seguidament s’exposen en aquest mateix
recurs. Els diferents continguts que s’exposen en el blog són:
tipus d’animals, classificació segons la seva alimentació, els
diferents ecosistemes en els que habiten aquests éssers, la seva
reproducció i els vertebrats- invertebrats. Tots aquests diferents
coneixements aniran acompanyats d’ imatges, fotografies i petits
vídeos per a una millor compressió del temari per al alumne.
2. JClic
Per a la part pràctica
hem realitzat una sèrie d'activitats utilitzant el programa JCLIC.
Aquestes activitats es divideixen en 5 temes:
- Tipus d'animals
(mamífers, aus, peixos...)
- Animals
vertebrats-invertebrats
- Ecosistemes
- Alimentació dels
animals
- Reproducció animal
Cada una de les
activitats es centra en un sol tema dels anteriorment esmentats.
- Per a començar, la primera activitat consisteix en un text sobre mamífers, aus, peixos, rèptils i amfibis i les característiques principals d'aquests, en la qual els alumnes hauran d'omplir una sèrie de buits escollint la opció correcta.
- La segona activitat tracta sobre el tema d'animals vertebrats-invertebrats. Es realitza mitjançant un quadre on apareixen diversos animals i els alumnes han d'identificar quins són els invertebrats, tot assenyalant-los.
- La tercera activitat té com a tema principal els diferents ecosistemes. Per a resoldre-la, els alumnes hauran de relacionar cada animal amb el seu ecosistema corresponent (Pols, oceà, sabana, bosc, selva i desert)
- En aquesta activitat trobem una sopa de lletres on els alumnes hauran d'identificar i trobar 3 animals carnívors, tres d’herbívors i tres d'omnívors.
- Per acabar, l'última activitat és un text per omplir sobre la reproducció dels animals (sexual o asexual) on els alumnes posen en pràctica els seus coneixements del tema.
b. Les competències
TIC per a estudiants de la ISTE que els estudiants treballaran per
fer aquest projecte són:
– Comunicació i
col·laboració: els alumnes han d’utilitzar els medis i entorns
digitals per comunicar-se i treballar de manera col·laborativa.
Hauran d’interactuar i col·laborar amb tots els membres del grup
per aconseguir organitzar-se i realitzar amb èxit el projecte.
– Investigació i
maneig de la informació: els alumnes han d’aplicar eines digitals
per obtenir, avaluar i utilitzar la informació.
– Funcionament de les
TIC: els alumnes han de demostrar tenir una comprensió adequada dels
conceptes, sistemes i funcionament de les TIC.
– Pensament crític,
solució de problemes i pressa de decisions: els alumnes han
d’utilitzar habilitats per planificar i conduir la investigació,
resoldre els problemes que puguin sorgir i prendre decisions.
c. Organització dels espais
L’ús del blog es
realitzarà en l’aula habitual dels alumnes, no serà necessari
anar a l’aula d’informàtica, en canvi per a realitzar les
activitats del Jclic caldrà fer ús dels ordinadors de la sala
d’informàtica del centre.
d. Organització del grup classe
L’exposició del blog,
on es mostren els diferents continguts sobre el medi animal, és
realitzarà amb tot el grup classe, ja que primerament s’ha de fer
una presentació i explicació del temari per a tota la classe per a
què puguin realitzar les activitats procedimentals i de consolidació
del coneixement. Les activitats del JClic es realitzaran en grups de
3 persones, perquè els alumnes tinguin l’oportunitat
d’intercanviar opinions i recolzar-se entre ells.
e. Materials i recursos necessaris
Per l’exposició del
blog davant de tot el grup classe serà necessari tenir a l’abast
un ordinador amb accés a internet connectat directament a una
pantalla digital amb l’ajuda d’un canó. Aquest recursos
tecnològics no sempre es troben a l’abast de totes les
institucions educatives ja que suposen una depesa molt gran per
aquest degut al alt preu d’aquestes tecnologies. Per al Jclic,
caldrà que cada grup disposi d’un ordinador que reconegui el
programa i que tingui connexió a Internet per, si cal, buscar
informació al blog per a realitar les activitats.
f. Temporització
L’explicació dels
diferents continguts del blog comportarà els temps que sigui
necessari per a què al alumnat li quedin de clars els nous
continguts i ho assimilin de la manera desitjada per part del mestre.
Així doncs, serien necessàries varies sessions per a l’explicació
del tema i la realització de les activitats del Jclic.
g. Avaluació de l’activitat
Amb aquest recurs no hi ha ningun cap tipus d’avaluació ja que es tracta d’una activitat inicial on s’exposen uns coneixements previs sobre el temari per a què després posin en pràctica allò que han aprés mitjançant aquest recurs i finalment amb les activitats JCLIC realitzar l’avaluació.