DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

Nivell educatiu de l’alumnat: Cicle mitjà (3er)
Àrea curricular: Coneixement del medi natural, social i cultural


Hem realitzat un projecte per l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural. Aquest projecte inclou la creació d’un JCLIC amb diverses activitats relacionades amb els éssers vius i el medi natural, l’objectiu del qual és aprendre les diferents característiques dels éssers vius i del seu hàbitat, així com l’alimentació o la reproducció, d’una manera divertida, didàctica i en equip. També compta amb un blog on apareixen tots els continguts i conceptes necessaris per a la realització de les activitats i per l’adquisició de coneixements de l’àrea de medi, el qual té com a objectiu aportar informació als alumnes i també ser utilitzat com a suport per l’explicació que realitzarà el mestre prèviament abans de començar l’activitat.

Aquest projecte serà realitzat a l’aula d’informàtica, on els alumnes ja disposen d’accés a Internet degut el projecte 1x1 (ordinador per alumne); cada mestre disposa de 24 alumnes, que es dividiran en 8 grups de 3 persones cada un. Com a tot arreu, hi hauran alumnes que tinguin un coneixement més avançat del tema, així doncs, intentarem que a cada grup hi hagi un d’aquests alumnes per a que així pugui ajudar a aquells que necessiten més suport i, tot treballant en grup i intercanviant opinions, poder assolir l’objectiu comú.

Context educatiu

L’escola en la que estem treballant i posem en practica aquest recurs educatiu didàctic es el Joan Maragall, escola que es troba al municipi d’Esplugues del  Llobregat a la comarca del Baix Llobregat. En aquesta escola estem fent  front a un col·lectiu de classe mitjà i on també predomina molt l’emigració. L’escola està formada per 420 alumnes, on compta amb un equip de professionals de 25 mestres, dos psicòlegs, un mestre d’educació especial, dos mestres de música,un d’educació física i altre de psicomotricitat per el cicle d’educació infantil, a més de l’equip directiu (director, subdirector, cap d’estudis, secretaria i conserge). La nostra aula esta formada per 27 alumnes dels quals 15 son nenes i 12 nens ; el 20% de l’alumnat de l’aula són immigrants, on principalment el seu país d’origen és el Marroc, també cal destacar que tenim un nen amb deficiència motora.
És una escola pública que ens permet mantenir un tracte personalitzat amb l’alumnat i les seves famílies. Segueix el model d’escola inclusiva, integradora i sostenible, utilitzant el català com a llengua vehicular  com també les noves tecnologies com a complement d’aquest procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquesta institució té com a projecte l’escola Verda, treballem perquè l’educació ambiental formi part de la vida quotidiana dels infants.; perquè adquireixin hàbits  i compromisos per ser respectuosos amb el medi ambient.

Context digital

Aquets projecte es basa en el coneixement del medi natural centrant-se en els animals i els ecosistemes que corresponen a aquests. Em realitzar aquesta eina interactiva per donar suport als alumnes sobre aquesta matèria d’una manera dinàmica i entretinguda mitjançant exercicis pràctics sobre els tipus d’animals, les seves reproduccions i els ecosistemes.  A través d’aquest projecte digital el nen podrà fomentar o profunditzar el seu aprenentatge en aquest àmbit educatiu. Aquest recurs digital té en compte el currículum escolar, ja que partim d’uns objectius i continguts preestablerts en aquest, segon la seva etapa educativa. En el procés d’ensenyament  en aquesta escola és habitual la utilització de les TIC per complir els objectius de l’educació substituint la metodologia tradicional basada només els llibres de text per integrar al nen en la nova societat tecnològica.

Metodologia

Utilitzem una metodologia oberta i flexible que garanteix la fidelitat als principis pedagògics fonamentals i a la seva constant actualització. Aquesta metodologia és: adaptada a l’entorn i la vida real dels alumnes, motivadora provocant a l’alumne entusiasme per la realització de l’activitat, observacional cultiva l’observació com un mitjà prioritari d’informació i innovadora  impulsi la creació de noves estratègies i formes d’ensenyament
Amb aquesta metodologia  emprada  potenciem  la  memòria  comprensiva, que fa referència a tot allò que ja s’habia après, i una base a partir de la qual s’inicien nous aprenentatges, sense oblidar la memòria mecànica per fer activitats específiques.
  • El paper del mestre  es el de facilitador de l’aprenentatge, col•laborador, entenedor, tutor, guia i participant del procés d’aprenentatge. Permet que l’alumne sigui més responsable del seu propi aprenentatge i se li ofereix diverses opcions. Presenta un enfocament personalitzat, és a dir, l’acostament als diferents ritmes de maduració i estils d’aprenentatge de cadascun dels alumnes ens permet de connectar amb els seus interessos i confirmar que van seguint el procés sense dificultat.
  • Els alumnes haurien de desenvolupar habilitats per l’autoaprenentatge té un sentit crític, saber resoldre els problemes que li poden sorgir en la realització de les activitats, desenvolupar habilitats interpersonals com ara expressar-se i comunicar-se, tenen que planificar i gestionar  el temps per poder finalitzar totes les activitats demandades pel mestre, tenir la capacitat d’aplicar els coneixements previs sobre els continguts, gestionar la nova informació de la matèria de forma coherent i capacitat de adaptar-se a les noves situacions tecnològiques que actualment es troben en l’escola.

_______________________________________________________________


ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE


a. Descripció de l'activitat

1. Blog

Es tracta d’un recurs amb continguts inicials on s’exposen les idees prèvies del tema alhora que introdueix els nous continguts sobre la matèria.
En aquest recurs es tracten de manera prèvia els diferents continguts que es tractaran en les activitats del JCLIC sobre l’àmbit animal i tot allò que comporta. Arran de l’aprenentatge i l’assimilació d’aquests continguts exposats en el blog, els alumnes hauran de realitzar les activitats del JCLIC que seguidament s’exposen en aquest mateix recurs. Els diferents continguts que s’exposen en el blog són: tipus d’animals, classificació segons la seva alimentació, els diferents ecosistemes en els que habiten aquests éssers, la seva reproducció i els vertebrats- invertebrats. Tots aquests diferents coneixements aniran acompanyats d’ imatges, fotografies i petits vídeos per a una millor compressió del temari per al alumne.

2. JClic

Per a la part pràctica hem realitzat una sèrie d'activitats utilitzant el programa JCLIC. Aquestes activitats es divideixen en 5 temes:

- Tipus d'animals (mamífers, aus, peixos...)
- Animals vertebrats-invertebrats
- Ecosistemes
- Alimentació dels animals
- Reproducció animal

Cada una de les activitats es centra en un sol tema dels anteriorment esmentats.
  • Per a començar, la primera activitat consisteix en un text sobre mamífers, aus, peixos, rèptils i amfibis i les característiques principals d'aquests, en la qual els alumnes hauran d'omplir una sèrie de buits escollint la opció correcta.
  • La segona activitat tracta sobre el tema d'animals vertebrats-invertebrats. Es realitza mitjançant un quadre on apareixen diversos animals i els alumnes han d'identificar quins són els invertebrats, tot assenyalant-los.
  • La tercera activitat té com a tema principal els diferents ecosistemes. Per a resoldre-la, els alumnes hauran de relacionar cada animal amb el seu ecosistema corresponent (Pols, oceà, sabana, bosc, selva i desert)
  • En aquesta activitat trobem una sopa de lletres on els alumnes hauran d'identificar i trobar 3 animals carnívors, tres d’herbívors i tres d'omnívors.
  • Per acabar, l'última activitat és un text per omplir sobre la reproducció dels animals (sexual o asexual) on els alumnes posen en pràctica els seus coneixements del tema.

b. Les competències TIC per a estudiants de la ISTE que els estudiants treballaran per fer aquest projecte són:

– Comunicació i col·laboració: els alumnes han d’utilitzar els medis i entorns digitals per comunicar-se i treballar de manera col·laborativa. Hauran d’interactuar i col·laborar amb tots els membres del grup per aconseguir organitzar-se i realitzar amb èxit el projecte.
– Investigació i maneig de la informació: els alumnes han d’aplicar eines digitals per obtenir, avaluar i utilitzar la informació.
– Funcionament de les TIC: els alumnes han de demostrar tenir una comprensió adequada dels conceptes, sistemes i funcionament de les TIC.


– Pensament crític, solució de problemes i pressa de decisions: els alumnes han d’utilitzar habilitats per planificar i conduir la investigació, resoldre els problemes que puguin sorgir i prendre decisions.


c. Organització dels espais

L’ús del blog es realitzarà en l’aula habitual dels alumnes, no serà necessari anar a l’aula d’informàtica, en canvi per a realitzar les activitats del Jclic caldrà fer ús dels ordinadors de la sala d’informàtica del centre.



d. Organització del grup classe 


L’exposició del blog, on es mostren els diferents continguts sobre el medi animal, és realitzarà amb tot el grup classe, ja que primerament s’ha de fer una presentació i explicació del temari per a tota la classe per a què puguin realitzar les activitats procedimentals i de consolidació del coneixement. Les activitats del JClic es realitzaran en grups de 3 persones, perquè els alumnes tinguin l’oportunitat d’intercanviar opinions i recolzar-se entre ells.



e. Materials i recursos necessaris

Per l’exposició del blog davant de tot el grup classe serà necessari tenir a l’abast un ordinador amb accés a internet connectat directament a una pantalla digital amb l’ajuda d’un canó. Aquest recursos tecnològics no sempre es troben a l’abast de totes les institucions educatives ja que suposen una depesa molt gran per aquest degut al alt preu d’aquestes tecnologies. Per al Jclic, caldrà que cada grup disposi d’un ordinador que reconegui el programa i que tingui connexió a Internet per, si cal, buscar informació al blog per a realitar les activitats.


f. Temporització

L’explicació dels diferents continguts del blog comportarà els temps que sigui necessari per a què al alumnat li quedin de clars els nous continguts i ho assimilin de la manera desitjada per part del mestre. Així doncs, serien necessàries varies sessions per a l’explicació del tema i la realització de les activitats del Jclic.


g. Avaluació de l’activitat

Amb aquest recurs no hi ha ningun cap tipus d’avaluació ja que es tracta d’una activitat inicial on s’exposen uns coneixements previs sobre el temari per a què després posin en pràctica allò que han aprés mitjançant aquest recurs i finalment amb les activitats JCLIC realitzar l’avaluació.